Delfíni v Praze: trestní oznámení je ztráta času, tvrdí právník

PrazskyDenik_logo

Delfíni v Praze: trestní oznámení je ztráta času, tvrdí právník

Praha – Podat trestní oznámení? Připojit se k hromadné žalobě? Nebo k insolvenčnímu řízení? S těmito otázkami se v posledních dnech obracejí na redakci Pražského deníku lidé z celé republiky, kteří si zakoupili lístky na vystoupení Delfíni v Praze. Jenže doteď neviděli ani delfíny, ani peníze za neuskutečněnou show.

„Koupili jsme lístky pro děti k dětskému dni, dcera měla navíc narozeniny. Nemusím ani popisovat, jak dětem ve věku čtyři a deset let vysvětlujete nejprve změnu termínu a pak už nic… Volala jsem, psala jsem, kde se dalo. A stále nic,“ napsala do redakce Pražského deníku Hana Rajmonová z Berouna.Nakonec jí pořadatelé poslali formulář s tím, aby ho odeslala společně s originály vstupenek. „Originály ale posílat rozhodně nechci. Díky vašemu článku to však zkusím zaslat jako ověřené kopie a uvidím.“ Tento postup schvaluje i právník Jiří Petrů.

„Originál bych rozhodně nedával z ruky! Lístky lidem slouží jako stvrzenka, že si zakoupili službu. Pokud tedy budou něco posílat s formulářem zpátky, pak by to měla být notářsky ověřená kopie,“ radí Jiří Petrů.

Jednou z těch, která si nenechala originály vstupenek, je Ivana Michálková. „Mám pět lístků. Postupovala jsem při vyřizování žádosti o vrácení peněz naprosto stejně jako ostatní lidé. Jen s rozdílem, že jsem poslala originály vstupenek a nechala si jen naskenované kopie. Teď už ale zvažuji, že podám trestní oznámení za podvod. Nebo jestli je podaná nějaká hromadná žaloba, přidala bych se,“ prozradila Pražskému deníku Ivana Michálková z Třebíče.

Trestní oznámení ale právník Jiří Petrů nedoporučuje. „Toto by bylo ztrátou času. A peníze by to dotyčné stejně nepřineslo, neboť by soud pouze posuzoval, jestli byl či nebyl trestní čin spáchán.“

Jiří Petrů naopak radí všem lidem, kteří už nechtějí čekat, jestli se představení uskuteční, aby odstoupili od smlouvy.

Odstoupení od smlouvy

A jak na to? „Tito lidé by měli poslat doporučený dopis na Československé cirkusy a varieté (tedy na pořadatele akce), s notářsky ověřenými kopiemi lístků a prohlášením, že kvůli neuskutečněnému představení odstupují od smlouvy a chtějí vrátit peníze.“

Jenže právě tento úkon už mnoho lidí podniklo. Nic se však nestalo, a tak se k včerejšímu dni připojilo k projektu Hromadné žaloby už celkem 628 účastníků. Mezi nimi je i Lucie Sedláčková z Brna, která je však k této iniciativě trošku skeptická.

Lepší vyjednávací pozice

„Připojila jsem se k hromadné žalobě, která ale asi také nebude k ničemu,“ myslí si Lucie Sedláčková. Jak tedy Hromadné žaloby fungují? A mají pro lidi, kteří již několik měsíců čekají na vrácení peněz, opravdu smysl? Na to včera Pražskému deníku odpověděl Petr Němec, jednatel společnosti Český spotřebitel, která Hromadné žaloby provozuje.

„Přidáním se k hromadné žalobě získají klienti především lepší vyjednávací pozici, neboť je rozdíl, když advokát mluví za jednoho spotřebitele nebo za sto či pět set. Rovněž může klient hromadným postupem ušetřit. Při těchto menších dlužných částkách je vymáhání přes advokáty běžně nevýhodné, ale když se lidé spojí, má to již smysl. Zjednodušeně je levnější, když platí jednoho advokáta, než kdyby platili advokátů sto, kdyby se každý nechával zastupovat sám,“ vysvětluje Petr Němec.

Připojení k žalobě je zadarmo, ale…

Samotné přidání se k hromadné žalobě není zpoplatněno. Pokud se tedy lidé rozhodnou přidat, jednatelé společnosti Český spotřebitel osloví právní garantku projektu Hromadné žaloby Evu Suchomelovou, která zašle klientovi nabídku a podmínky spolupráce.

„V této kauze není ze strany advokátů vyžadována žádná platba, neboť náklady na advokáta bude hradit organizátor delfíní show, jak nám již i pan Kaiser přislíbil. Nicméně pokud by například zkrachovalo mimosoudní jednání, je možné, že by za další úkony advokát malou úhradu služeb vyžadoval, a to i z toho důvodu, že klienti pak mnohem lépe spolupracují a na kauze jim více záleží,“ podotkl Petr Němec. Právník Jiří Petrů však upozorňuje, že Občanský soudní řád pojem hromadná žaloba nezná.

A jelikož je společnost Československé cirkusy a varieté už od konce října v insolvenci, je naopak možné, aby lidé podali na Městský soud v Praze přihlášku pohledávky do insolvenčního řízení.

„Na tuto společnost však dosud nebyl vyhlášen úpadek, takže otázka vrácení peněz je zatím předčasná,“ upozorňuje Jiří Petrů.

K soudu? Až jako poslední možnost

Žalobu či návrh na insolvenci, respektive připojení se k takovému návrhu, plánuje podat i společnost Český spotřebitel, pokud by zkrachovala mimosoudní jednání. Petr Němec však tento způsob vidí až jako poslední možný. I kvůli financím.

„Přirozeně ne všichni klienti se nakonec k takovému kroku odhodlají, protože by museli soudu uhradit soudní poplatek.“ Petr Němec však připustil, že už má zprávy od velkého počtu lidí, kteří jsou odhodláni jít i do tohoto kroku že soudní poplatek ani další rizika pro ně překážkou nejsou.

„Ale to předbíháme, nyní probíhají mimosoudní jednání a vše se snad podaří vyřídit ke spokojenosti našich klientů bez soudu,“ věří Petr Němec, který se minulý týden s pořadatelem Arturem Kaiserem setkal.

„Věříme, že se peněz lidé dočkají, jednání s panem Kaiserem bylo konstruktivní,“ dodal Němec.

Autor: Veronika Cézová

Více na webu deník.cz